Retssager

• Uniform_ærme

Dom

Politiforbundet har på vegne af PTSD-ramt og afskediget medlem vundet en principiel sag i Højesteret. Dommen betyder, at man godt kan få udbetalt forskud på sit sikre erhvervsevnetab, selvom man modtager ledighedsydelse. En praksis Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ellers har afvist.

Tibetsagen

​​​​​​​Der er netop faldet dom i Tibetsagen, hvor to københavnske politiledere har været tiltalt for at have givet falsk vidneforklaring, da de i 2013 blev afhørt i retten om det kinesiske statsbesøg i 2012. De to politiledere har været suspenderet siden maj 2018 og er nu kendt skyldige. Begge anker dommen.

• stop_patrulje

Tibetsag

Retssagen mod to københavnske politiledere, som er tiltalt for at have givet falsk vidneforklaring, da de i 2013 blev afhørt i retten om det kinesiske statsbesøg, er nu gået i gang. De to politiledere har været suspenderet siden maj 2018.

• uniform

Politiassistent Rolf Larsen blev i marts i år afskediget fra Nordsjællands Politi, fordi han ikke kunne opnå sikkerhedsgodkendelse. Det skyldtes, at hans ægtefælle af principielle årsager ikke ville give samtykke til, at PET måtte indhente oplysninger om hende. Politiforbundet mener, der er tale om en uberettiget afskedigelse og har stævnet Justitsministeriet på medlemmets vegne.

• Politiskoleskilt

En Østre Landsretsdom har slået fast, at en politistuderendes krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste ikke skulle nedsættes, selvom den studerende også blev tilkendt tilskadekomstpension.

• Politimænd

Disciplinærsager

Disciplinærsager kan være tjenstlige eller strafbare forhold, sket i og uden for tjeneste, der er blevet anmeldt mod polititjenestemænd. Når DUP eller domstolene har talt, kan Rigspolitiet vælge at indlede en personalesag, der kan ende med en disciplinær sanktion, som kan være alt fra en irettesættelse til indstilling til afsked. Men hvordan er du stillet, hvis du kommer i berøring med det disciplinære sanktionssystem? Det har vi spurgt Politiforbundets ekspert inden for klage- og disciplinærsager, Jan Hempel, om.

• Patruljevogn_radio

DUP-sager

I 2020 rejste Den Uafhængige Politiklagemyndighed kritik af 2,4 procent af 379 afgjorte adfærdsklagesager modsat 3,4 procent året før. Det svarer til ni sager, og det er historisk lavt, fortæller forbundssekretær Jan Hempel, der er ansvarlig for klagesager i Politiforbundet.

• dommerhammer

På baggrund af en ny dom fra Vestre Landsret har Erhvervssygdomsudvalget besluttet at igangsætte en udredning om PTSD, og at de, der tidligere har fået afvist en sag om PTSD, kan få den genoptaget, hvis afslaget alene har været begrundet med en manglende tidsmæssig sammenhæng.

• Københavns Byret

Regeringen har besluttet at bruge syv millioner kroner på at ansætte flere dommere i 2020 for at lette presset på landets domstole. Det er glædeligt, mener Pia Brostrøm, formand for Domstolenes Tjenestemandsforening. Hun opfordrer dog regeringen til at huske at styrke hele straffesagskæden. Ellers risikerer man bare at skabe nye flaskehalse, og at blandt andre kontortjenestemændene ved domstolene skal løbe endnu stærkere.