Politiforbundet i verden

Læs mere om Politiforbundets samarbejder i norden og verden.

Internationalt verden

Politiforbundet arbejder internationalt i flere regi, dog primært via Nordisk Politiforbund og EuroCOP. Men deltager også i den verdensomspændende sammenslutning af politiorganisationer, ICPRA.

Politiforbundet er aktiv på den internationale scene af tre primære årsager:

1. Forringelser spreder sig som ringe i vandet inden for Schengen-området. Det gælder blandt andet i forhold til ansættelsesvilkår, oprettelse af B-politi, dårligere arbejdsmiljø og forringelser i politiets arbejdsvilkår. Hvis ikke Politiforbundet sammen med særligt de nordeuropæiske lande kæmpede aktivt for at bevare niveauet, ville dansk politi hurtigt mærke forringelser.
  2. Kriminaliteten er grænseløs. Hvis man skal bekæmpe en lang række af de organiserede kriminalitetstyper, vi oplever i stigende omfang også herhjemme, så skal det ske i tæt samarbejde med andre lande. Herunder en række nye skrøbelige demokratier i Østeuropa. Kun ved at bekæmpe korruption og arbejde aktivt for forbedrede løn- og arbejdsvilkår i disse lande kan vi tage kampen op.
  3. Politiforbundet og dansk politi repræsenterer sammen med de øvrige nordiske lande overliggeren for politiarbejde. Vores model, uddannelse, opklaringsprocenter, forankring hos befolkningen og arbejdsmetoder kan bruges som inspiration og løftestang i andre lande. Vi giver derfor gerne råd og vejledning, samt bakker op om træningskurser i udlandet.
EuroCOP

EuroCOP repræsenterer politiansatte fra over 25 europæiske lande.

Hovedsæde: Luxembourg.

Præsident: Jonne Rinne, SPJL, Finland.

EuroCOP's mærkesager lyder:

• At bekæmpe korruption og nedbryde barrierer
  • At påvirke lovgivere i den europæiske proces og kriminalitetsbekæmpelse, så den også giver mening og bliver realistisk
  • At supplere med råd og viden som medspiller for overnationale justitssamarbejder som Europol
  • At komme med forslag, som skal lette bekæmpelsen af organiseret kriminalitet
  • At sikre ensretning i indsatser, så bekæmpelsen i forhold til narko, trafficking og andre organiserede kriminelle netværk giver mening
  • At hjælpe politifolk til ens vilkår – herunder også at forebygge forekomster som paramilitære grupper og vagtværns overtagelse af politiarbejde, og deraf følgende barrierer for udveksling af data og informationer landene imellem
  • ”Policing” og ”safer policing” i europæisk sammenhæng. Sidstnævnte handler om at forebygge vold og angreb på politiansatte og samtidig sikre forskning inden for området, som kan afhjælpe farlige situationer
Nordisk Politiforbund

Nordisk Politiforbund repræsenterer pr. 1. januar 2022 i alt 55.007 fastansatte politifolk fra Sverige, Norge, Danmark, Finland og Island.

Nordisk Politiforbund (NPF) har tilknyttet en sekretær med sæde i Sverige.

Bestyrelsen består af to repræsentanter fra hvert land bortset fra Island, som kun har en repræsentant.

Bestyrelsen mødes to gange årligt - skiftevis i de respektive medlemslande.

NPF blev skabt i 1921 for at fremme fælles nordiske interesser inden for politiområdet, samt få sat fokus på en række fælles faglige problemstillinger. NPF havde således 100-års jubilæum i 2021.

Formålet er naturligvis primært at varetage fælles faglige og arbejdsmæssige interesser nationalt og internationalt. Det sker i den udstrækning, det er foreneligt med de forskellige landes nationale særegen og de for hvert forbund gældende love.

Der arbejdes også aktivt for at  påvirke politikere i Norden for at fremme NPF´s sager.

Derudover søger NPF at tale med én stemme med fælles holdning i EuroCOP i forhold til politikerne i EU.