Dom

Principiel dom: Forskud på erhvervsevnetab kan godt udbetales, selvom man får ledighedsydelse

Politiforbundet har på vegne af PTSD-ramt og afskediget medlem vundet en principiel sag i Højesteret. Dommen betyder, at man godt kan få udbetalt forskud på sit sikre erhvervsevnetab, selvom man modtager ledighedsydelse. En praksis Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ellers har afvist.

Uniform_ærme

Polititjenestemanden blev afskediget i 2011 på grund af en række psykiske gener, der gjorde, at han ikke længere kunne klare sit politiarbejde. Medlemmet fik gennem arbejdsskadesystemet anerkendt PTSD som en erhvervssygdom med erstatning for varigt mén og midlertidigt erhvervsevnetab. Han blev afklaret til et fleksjob igennem kommunens jobcenter, fordi han havde varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen.

Medlemmet var efterfølgende ansat i forskellige fleksjobs, inden han desværre blev arbejdsløs. Når en fleksjobber er arbejdsløs, yder kommunen hjælp til forsørgelse i form af ledighedsydelse. Det er målet at fleksjobberen får et nyt fleksjob.

Mens medlemmet modtog ledighedsydelse, anmodede han Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) om udbetaling af forskud på sit sikre erhvervstab. Men det blev afvist af AES med den begrundelse, at arbejdsskadesikringsloven ikke giver mulighed for dette, når man modtager ledighedsydelse.

Men det er ikke en korrekt afvisning, har Højesteret nu slået fast og har nu sendt sagen tilbage til AES for, at det kan realitetsbehandle polititjenestemandens anmodning.

-Det er en vigtig dom, som vi er meget tilfredse med i Politiforbundet. Dommen kommer til at få betydning for vores mest sårbare medlemmer, da det vil give mulighed for at stille dem i en bedre økonomisk situation, lyder det fra Heino Kegel forbundsformand i Politiforbundet.

Det er Elmer Advokater, der har ført sagen i først byret, landsret og til slut Højesteret på vegne af Politiforbundet og medlemmet.