Fleksjob

Fleksjob i politiet: Et vigtigt skridt mod en mere rummelig arbejdsplads

Tre politifolk i Nordsjællands Politi er for nylig blevet godkendt til civile fleksjob efter, at de har været udsat for henholdsvis overfald i tjenesten og sygdomsforløb, som har sat en stopper for deres politikarriere. – Det betyder meget for de tre kolleger, at de kan blive i dansk politi med et velkendt arbejdsområde og kolleger, de kender. Samtidig er det glædeligt, at arbejdsgiveren viser, at der stadig er brug for kollegerne og deres kompetencer, lyder det fra foreningsformanden i Nordsjælland Politi.

Fleksjobber

Af Stine Svarre Gaardhøj

- Vi skal huske at fortælle de historier, som har en positiv udgang, lyder det fra formand i Nordsjællands Politiforening, Lars Jensen. Han har nemlig været med til at håndtere sagerne for de tre omtalte kolleger i Nordsjællands Politi, som af forskellige årsager har været sygemeldt og ikke har haft mulighed for at vende tilbage til deres politijob.

Alle tre har været ramt hårdt på helbredet og har derfor heller ikke været operativt parate, som det kræves for at forblive i politijobbet. Men de har alle haft et ønske om at beholde tilknytningen til arbejdsmarkedet på trods af, at de ikke kan overkomme mere end få timer om ugen. At arbejde i vante omgivelser og med arbejdsområder, som de er godt inde i, er med til at give dem ro og stabilitet i en i forvejen presset hverdag, hvor sygdom fylder meget.

Politiforeningen har i de tre forløb presset på over for arbejdsgiver og andre aktører for at få skabt muligheden for fleksjob.

- Det er altid en trist omstændighed, når en kollega rammes af en ulykke eller en sygdom, som påvirker helbredet. Det er noget, vi som forening altid er inde over for at hjælpe kollegaen på bedste vis i en svær tid, hvor der er meget at forholde sig til, og hvor sygesagerne kan trække i langdrag, fortæller Lars Jensen.

Brød uskrevet regel

Foreningsformanden har i tæt samarbejde med blandt andre Politiforbundets socialrådgiver, Helsingør Kommune, advokater og den lokale HR-afdeling arbejdet sig frem til, at de tre kolleger alle er blevet ansat i civile fleksjob i deres gamle afdeling eller med opgaver, de kender, i en anden afdeling.

- Der har tidligere været en uskrevet regel i politiet om, at man ikke kunne blive ansat i fleksjob under 12 timer, men jeg er meget tilfreds med, at det nu er lykkedes at få godkendt fleksjob ned til seks timer om ugen. Det er en fornuftig indstilling at have til sine ansatte, roser Lars Jensen.

Ifølge Lars Jensen er det et klart signal om, at der stadig er brug for kollegernes kompetencer og erfaring, selvom de ikke kan arbejde på fuld tid.

- Jeg mener, arbejdsgiveren har en forpligtelse til at hjælpe så meget som muligt, uanset om ulykken eller sygdomstilfældet sker i eller uden for arbejdstiden. Hvis kollegaen har overskuddet og motivationen til at forblive i politiet og bruge sine kompetencer her, så er det da uhensigtsmæssigt at sende dem helt ud af systemet. Det hér er et godt eksempel på god fastholdelsespolitik, siger Lars Jensen.

Han mener, at det er det skridt i den rigtige retning i forhold til at blive en mere rummelig arbejdsplads, som også tager et socialt ansvar over for sine medarbejdere.

- Det er en positiv udgang af nogle triste omstændigheder, afslutter Lars Jensen.

Læs de tre kollegers historier her på siden.

Tina Breum

Niels Lærkeholt