Obligatorisk ulykkes- og livsforsikring spænder sikkerhedsnet ud under elever

Det er desværre ikke ufarligt at være ansat som polititjenestemand eller politikadet. Allerede fra dag ét på Politiskolen kan man risikere at komme alvorligt til skade. Derfor vedtog Politiforbundets kongres, at det skal være obligatorisk for politi- og politikadetelever at have en ulykkes- og en livsforsikring som en del af medlemskabet af Politiforbundet.

Politiskole

Af Karina Bjørnholdt

Mindre end halvdelen af eleverne på Politiskolen har tegnet en ulykkesforsikring. Det på trods af, at Politiforbundet fra første færd slår fast over for dem, at det ofte ikke er et spørgsmål, om de kommer til skade i deres politi- eller kadetkarriere – men hvornår.

Derfor er det ekstremt vigtigt at have et sikkerhedsnet spændt ud under sig i form af Politiforbundets skræddersyede ulykkes- og livsforsikringer, som er tilpasset arbejdet og den store risiko for arbejdsskader allerede på Politiskolen.

Politiforbundets kongres har derfor vedtaget, at politielever og kadetter under uddannelse, og som er medlemmer af Politiforbundet, vil få en obligatorisk ulykkesforsikring og en tilpasset obligatorisk gruppelivsforsikring tilknyttet deres medlemskab. Det sker, uden at deres kontingent stiger, og de vil også fortsat være kontingentfrie, når de er på skole og ikke modtager løn.

- Vi håber, at tiltaget dels vil gøre et medlemskab af Politiforbundet endnu mere attraktivt for de unge mennesker, dels at vi som forbund kan være med til at forebygge de ulykkelige situationer, man kan komme til at stå i, hvis man er kommet til skade og ikke har sine forsikringer på plads. Det kan have alvorlige konsekvenser, siger forbundsformand Heino Kegel.

Fra den 1. juli 2021 vil alle elever automatisk overgå til en obligatorisk ulykkes- og livsforsikring. De, der i forvejen har tegnet én eller begge af disse forsikringer gennem Politiforbundets samarbejdspartnere Popermo eller FG, vil ikke længere blive opkrævet for dem.

Kongressen har i samme ombæring besluttet, at medlemmer med det særlige medlemskab, Passiv+, som er ordinære medlemmer på orlov eller på pension, også får en obligatorisk, tilpasset gruppeulykkesforsikring tilknyttet deres medlemskab.

Bedre og billigere gruppelivsforsikring

I øvrigt vil alle ordinære medlemmer, der i dag har tegnet Politiforbundets livsforsikring gennem FG, pr. 1. september 2021 overgå til nye og bedre dækninger til en lavere pris – samtidigt med, at deres ægtefæller/samlevere tilbydes at deltage på samme vilkår som forbundets medlemmer.
Politiforbundet og FG sendte her i slutningen af maj brev ud til de berørte via e-Boks.

Helt konkret falder præmien for forsikringen fra 135 kroner til 110 kroner om måneden, og ændringerne i forsikringsdækningerne indebærer at:

• Forsikringssummen ved dødsfald får færre aftrapninger, og forsikringssummerne ændres.

• Forsikringen udløber fremover først, når man fylder 70 år mod 65 år i dag.

• Dækning ved kritisk sygdom til børn forlænges til, at barnet fylder 21 år mod 18 år i dag.

• Dækning for ægtefælle/samlever bortfalder.
   Til gengæld kan disse, som tidligere nævnt, melde sig ind i gruppelivsforsikringen til samme præmie og med samme forsikringsdækninger, som ordinære medlemmer af Politiforbundet har. Tilmelding kan ske via Politiforbundets hjemmeside under ”gruppelivsforsikring” fra den 15. august 2021 og med tidligst ikrafttrædelse af forsikringen pr. 1. september 2021.