• kredsskifte

Ønskerunder

Politiforbundet har gennem flere år presset på for at få et bedre og mere gennemsigtigt system for de kolleger, der ønsker at skifte politikreds. Det er nu på trapperne. – Det vil ikke imødekomme alles ønsker om et kredsskifte. Men det er et skridt på vejen til mere klarhed om, hvor tæt man er på sin ønskekreds, og der vil blive oftere muligheder for at skifte kreds, lyder det fra Per Svanegaard, der er Politiforbundets politisk ansvarlige på området.

• Heine Hansen

Fagpolitisk indspark

Velfærdsfagene er udfordret på rekruttering. Politiet oplever det også, samtidigt med at man er udfordret på at fastholde de nuværende politiansatte. Det er nødvendigt, at politiet som organisation begynder at forholde sig til, hvad de unge generationer forventer af fleksibilitet i arbejdslivet, og hvilke krav der stilles til morgendagens politi – frem for at presse individerne ned i rammerne, skriver Politilederforeningen.

• Youth conference 2023

En International konference for yngre politifolk, arrangeret af tysk og hollandsk politiforbund, løb af stablen i denne uge. Fra dansk og grønlandsk politi deltog i alt tre unge politifolk. - Det var en god mulighed for at netværke og blive klogere på, hvilke udfordringer man har i de andre landes politikorps. Mange var de samme, siger 27-årige Line, der er studerende på Politiskolen i Brøndby.

• Heino Kegel

Rekruttering

​​​​​​​Optaget på politiskolen er lavt. Det er faktisk rekordlavt. Klasserne bliver ikke fyldt op, som de plejer, og for første gang tales der højt om, at der er udfordringer med at rekruttere i dansk politi. Det er desværre en tendens, som har bidt sig fast. Optaget på Politiskolen har været faldende de seneste par år. Der mangler kvalificerede ansøgere.

• politi uniform

Ambitionerne er høje og forventningerne store, når Politiforbundets formand Heino Kegel ser ind i 2023. Det bliver et år, som kommer til at sætte retning for politiet, når der skal forhandles ny flerårsaftale og indsendes krav til de kommende overenskomstforhandlinger. – Vi ønsker forbedringer i politiets basisuddannelse. Den skal være meritgivende, SU’en skal erstattes med løn, og begge dele vil have positiv indvirkning på de rekrutteringsudfordringer, som politiet står i, lyder det fra forbundsformanden.

• politi

Rekruttering

Gennem de seneste år er det blevet sværere at rekruttere til politiet, og Politiskolen har svært ved at fylde klasserne op. Der er ikke nok kvalificerede ansøgere, og det skaber bekymring i Politiforbundet, som frygter, det vil presse arbejdsmiljøet og gå ud over borgerne i form af længere sagsbehandlingstider og mindre synlighed i gadebilledet.

• Heino Kegel 2021

Uddannelse

- Vi skal have en helt anden og seriøs debat om, hvad det egentlig vil sige at være et af de mennesker, som passer på alle andre. Og hvordan vi får løftet deres arbejdsmiljø og vilkår efter mange års ødelæggende fokus. Vi skal have politikere, som reelt forholder sig til udfordringerne, ikke bare til enkeltsager og de mest akutte problemer. Vi skal investere i de mennesker, som har fagligheden til at løse velfærdssamfundets problemer anno 2022 og frem, siger forbundsformand Heino Kegel i denne kommentar.