Politilederforeningen: - Vi skal have en kultur, hvor alle tør sige, hvad de mener

Hvis man vil udvikle sig som organisation og arbejdsplads, kræver det en kultur, hvor alle har mod og lyst til at fremsætte undren og konstruktiv kritik, og hvor alle relevante informationer når hele vejen op gennem systemet. Det kræver en kulturændring i politiet, mener Politilederforeningens formand, Heine Hansen.

Heine Hansen

Af  Karina Bjørnholdt

At der er selvcensur i politiet, kan vicepolitiinspektør og formand for Politilederforeningen, Heine Hansen, godt nikke genkendende til. Akkurat som det beskrives i Louise Heibergs og Kasper Hvas’ diplomprojekt.

Heine Hansen er dog overbevist om, at alle ledere i dansk politi udmærket kender deres ret til at ytre sig.

At den rettighed gælder fra øverste leder og ned ad i organisationen er efterhånden slået fast med syvtommersøm. Udfordringen ligger i, når politilederne ikke benytter sig af den frihed, men i stedet holder sig tilbage, og dermed udøver selvcensur.

Efter foreningsformandens opfattelse sker det særligt internt i organisationen, fordi der hersker et stærkt narrativ om, at det kan skade ens karrieremuligheder at være for kritisk.

- Jeg er helt sikker på, at der er politiledere, der af den årsag lægger bånd på sig selv. Jeg anerkender også, at der med garanti er ledere, der har oplevet at blive ”kaldt på tæppet” eller lignende efter at have ytret sig kritisk om noget. Det er absolut ikke i orden, hvis kritikken er givet konstruktivt. Men med til billedet hører også alle de politiledere, der ikke holder deres meninger tilbage, og alligevel har fremragende karrierer i politiet, pointerer Heine Hansen.

Alle har et ansvar

Men uanset hvor meget af selvcensuren, der bunder i frygt, overdrevne narrativer eller barske realiteter, handler det om en intern kultur i politiet, der skal ændres, ifølge Heine Hansen.

- Hvis man kontinuerligt vil udvikle sig til det bedre som organisation og arbejdsplads, kræver det blandt andet, at man har en kultur, hvor alle har mod og lyst til at fremsætte undren og konstruktiv kritik, og hvor alle relevante informationer når hele vejen op gennem systemet. At man tør sige, hvad man mener. Det betyder ikke, at dét, man er utilfreds med eller undrer sig over, bliver ændret, men der skal være plads til dialogen, siger formanden for Politilederforeningen.

Hvem har ansvaret for at ændre tavshedskulturen?

- Det har vi alle sammen. Når vi taler politiledelse, er det fra nyudnævnt politikommissær og op til chefpolitiinspektør og politidirektør. Men det skal også være en kulturændring, der kommer nedefra. Alle skal bidrage til, at det er trygt at ytre sig og undres, slår Heine Hansen fast.