Politifolk vinder arbejdsmiljøpris

Louise Heiberg og Kasper Hvas har vundet Studenterprisen 2024 for årets bedste opgave om arbejdsmiljø.

Politifolk vinder arbejdsmiljøpris

TILLYKKE: Louise Heiberg og Kasper Hvas har vundet Studenterprisen 2024, da de har skrevet årets bedste opgave om arbejdsmiljø i forbindelse med deres diplomopgave i ledelse.

Det er blev offentliggjort onsdag ved uddelingen af Studenterprisen, der fandt sted hos IDA, Ingeniørforeningen i Danmark. Prisen hylder en opgave, der sætter fokus på arbejdsmiljø.

Onsdag den 20. marts var de og en række andre kandidater på podiet for at fortælle om deres opgaver til et arrangement afholdt af IDA. Sidst på dagen blev en vinder kåret – og det blev de to politifolk, der løb med sejren.

- Vi er vildt stolte over at vinde prisen, fordi vi gerne vil sætte fokus på ytringsfriheden i politiet, der desværre er hårdt udfordret, sagde Louise Heiberg, da hun modtog prisen sammen med kollegaen Kasper Hvas.

Til daglig er hun forbundssekretær for arbejdsmiljøområdet i Politiforbundet. Sammen med Kasper Hvas, der er næstformand i Vestegnens Politiforening, har hun skrevet en opgave om presset ytringsfrihed i politiet.

- Politiet er er en organisation med 400 år på bagen. Så alene det, at vi taler om problemerne, kan gøre en forskel. Nu håber vi, budskabet kan komme endnu længere ud, lød det fra Kasper Hvas.

Vinderprojektet fra de to handler om tavshedskultur, selvcensur og loyalitetsdilemmaer i politiet, hvilket belaster det psykiske arbejdsmiljø. Ifølge afgangsprojektet er politiledernes ytringsfrihed under pres, også internt i politiet.

Studenterprisen uddeles årligt af IDA Arbejdsmiljø.