Årsberetning: Fald i antallet af adfærdsklager, hvor DUP rejser kritik

Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) har netop udgivet sin årsberetning for 2023. Den viser, at der er sket en stigning i det samlede antal af anmeldelser, hvilket har været en tendens gennem flere år. Antallet af adfærdsklagesager, hvor der udtales kritik af politifolk, var i 2023 markant lavere end antallet i 2022, og det glæder formanden for Politiforbundet.

DUP indgang

Af de anmeldelser, DUP modtog i 2023, var der en stigning på 13 procent i antallet af anmeldelser vedrørende strafbare forhold, mens der var et fald på 5 procent i antallet af adfærdsklager sammenlignet med 2022. Det er første nedgang siden 2017.

Samlet modtog DUP i 2023 i alt 3.372 sager, hvoraf 2.324 blev vurderet til at falde inden for retsplejelovens kapitel 93 b og c, som er de sager, DUP behandler.

Sagerne fordeler sig således:

• 42 procent var adfærdsklager (984 sager).
  • 34 procent var færdselslovsovertrædelser (786 sager).
  • 23 procent var anmeldelser om strafbare forhold (541 sager).
  • 1 procent var de såkaldte ”§ 1020, stk. 2 undersøgelser”, som er skudsager eller sager, hvor en person dør eller kommer til skade i politiets varetægt (13 sager).

Politiforbundets formand, Heino Kegel, er tilfreds med, at der på trods af en stigning i antallet af klager, tilsvarende ikke er stigning i sager, hvor der rejses kritik af politifolk.

-Jeg bemærker, at der er en stigning i antallet af klager over politiet og konstaterer samtidig, at der er meget få sager, hvor der udtales kritik. Jeg er glad for, at den tendens stadig er gældende. Og faktisk er der et markant fald i antallet af adfærdsklager, hvor DUP har rejst kritik – fra 30 sager i 2022 til 16 i 2023, siger Heino Kegel.

Politiforbundet er derudover meget opmærksomt på den ofte lange sagsbehandlingstid, medlemmerne oplever i DUP, og har rejst problematikken på politisk niveau. Politiforbundet mener ikke, det er rimeligt, at politifolk skal gå rundt i uvished i årevis, inden deres sager afsluttes. Ifølge årsberetningen fra DUP er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de 892 adfærdsklager på 152 dage.

Læs årsberetningen fra DUP her: https://politiklagemyndigheden.dk/aarsberetning-og-statistik/

OK24 er vedtaget, og lønstigning er på vej

Aftaleresultatet for OK24 er blevet vedtaget, og det betyder for Politiforbundets medlemmer, at der kommer generelle lønstigninger på 7,4 procent over de næste to år. Det vil først kunne ses på lønsedlen for juni måned, men resultatet er med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at lønstigningen lægges oven i lønnen fra 1. april og frem.

Den første lønstigning, som er aftalt i OK24, er på 4,83 procent + udmøntning fra reguleringsordningen på 1.06 procent. Hvis man tjener 30.000 kroner om måneden (marts 2024 niveau), vil ens løn dermed stige med 1.782 kroner fra 1. april.

-Det er godt for medlemmerne, at lønstigningen udmønter så højt i starten af perioden. Det vil kunne mærkes på lønsedlen, og på den måde får den enkelte et maksimalt udbytte, når de to år, overenskomstresultatet er gældende, er gået, siger forbundsformand Heino Kegel.

Den samlede økonomiske ramme for OK24-resultatet er på 8,8 procent. Der er nemlig også aftalt forbedringer til lokalløn, organisationspulje og forhøjelse af pensionsbidraget.

Læs meget mere om OK24-aftalen på Politiforbundets hjemmeside: https://politiforbundet.dk/ok24

Politiforbundet efterlyser mere fokus på trivsel og arbejdsmiljø

Den seneste psykiske trivselsmåling i dansk politi viser, at antallet af politifolk, der melder sig syge på grund af det psykiske arbejdsmiljø, er steget i samtlige politikredse. Det er både trist og alarmerende og bør ifølge Politiforbundet have højeste prioritet hos arbejdsgiveren.

-Ingen skal blive syge af at gå på arbejde. Det kan vi alle blive enige om, derfor bør det have højeste prioritet hos arbejdsgiver. Vi har i mange år kæmpet for, at vores medlemmer kan få en bedre balance mellem arbejde og fritid og mellem arbejdsmængde og arbejdstid, hvilket også de seneste års trivselsmålinger viser, at der er et stort behov for. Men det kommer ikke af sig selv. Trivsel fylder generelt for lidt i politiet i dag, siger forbundsformand Heino Kegel.

Han fortsætter:

-Et godt arbejdsmiljø er helt afgørende for ens arbejdsglæde, og at man kan udføre sine opgaver. Det skal lykkes, at et vigtigt og meningsfyldt arbejde som politijobbet også rimer på et attraktivt arbejdsmiljø, og hvor de ansatte synes, det er det hele værd. Derfor holder vi også skarpt øje med de signaler og indikationer, som viser, at den er gal med arbejdsmiljøet for vores medlemmer. Det er en problematik, vi fortsat vil tale videre med Rigspolitiet om, siger Heino Kegel.

Politiforbundets studiekredsemne er i år ”Arbejdsglæde” og bliver i øjeblikket debatteret på de mange studiekredsafslutninger for netop at sætte mere fokus på vigtigheden af, hvordan man skaber det gode arbejdsmiljø.

Gratis AOF onlinekurser til alle medlemmer

Som medlem af Politiforbundet kan du gratis deltage i en række onlinekurser. Der er tale om kurser inden for IT, som brugen af AI, ChatGBT, Office, Power Point, Excel, sociale medier, billedbehandling, kommunikation, tekstbehandling og meget mere.

Du skal tilmelde dig direkte på kursussiden med et personligt login for at kunne bruge kurserne.

Læs mere og tilmeld dig her: https://aofonlinekurser.dk/organisationer/politiforbundet/

Udsendt som Politiforbundets Nyhedsbrev nr. 6 2024.