HR-direktør: Medarbejderne skal have den nødvendige støtte

Medarbejdere, der har oplevet ubehagelige situationer i forbindelse med deres arbejde, skal have den nødvendige støtte. Det har gennem de seneste år været et særligt fokus punkt i Rigspolitiet, fortæller HR-direktør Lene Vejrum. Hun vil gerne gå i dialog med Politiforbundet om et fælles tryghedsværn, der skal værne om medarbejdernes - og deres pårørendes - ve og vel under eksempelvis en verserende DUP-sag.

Polititorvet

Af Karina Bjørnholdt

Hvad gør I som arbejdsgiver for at sikre, at medarbejdere – især hvis de er suspenderet eller hjemsendt – bevarer kontakten til arbejdspladsen?

- Der kan være mange forskellige grunde til, at en medarbejder enten er suspenderet eller hjemsendt. Det er den lokale ledelse, der har ansvaret for at opretholde kontakten til medarbejderen. Kontakten kan foregå forskelligt alt efter situationen, medarbejderens ønsker med videre. Ofte sker det i samarbejde med ”Trioen” (samarbejdet mellem leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant, red.) for at sikre, at der tages hånd om medarbejdere, der udsættes for særlige belastninger, herunder eksempelvis DUP-sager.

Politiforbundet oplever en berøringsangst fra ledelserne i forhold til medarbejdere, der har en verserende sag? Hvordan sikrer I, at de ikke behandles som ”skyldige indtil andet er bevist”?

- Der er i hele politiet et klart ønske om, at medarbejdere, der oplever forskellige typer ubehagelige situationer på arbejdet, ikke lades alene med sagen eller oplevelsen. Det gælder uanset, om det er sygefravær, DUP-sager, voldsomme hændelser, vold/trusler og chikane eller mobning/uønsket seksuel opmærksomhed. Der har gennem de seneste år været ekstra fokus på disse emner. Der er således et stort og udtrykt ønske om at give medarbejderne, der har oplevet en ubehagelig situation i forbindelse med sit arbejde, den nødvendige støtte. Særligt i forhold til DUP-sager har vi lavet en pjece, der anviser såvel medarbejdere som politikredse om, hvordan Støtte- og Rådgivning og Psykologtjenesten kan støtte medarbejdere med individuel støtte samtidig med, at en voldsom hændelse undersøges via DUP.

Hvad tænker du om Politiforbundets ønske om et fælles tryghedsværn – a la efterværn – der skal sikre, at der både fra arbejdsgivers og fagforenings side bliver taget hånd om medarbejdere med DUP-sag?

- Jeg synes, det ligger meget fint i forlængelse af udviklingen af konceptet for efterværn ved skudepisoder også at se på, hvordan andre situationer håndteres. Så det vil vi i Koncern HR meget gerne drøfte videre med Politiforbundet.

Er du tilfreds med sagsbehandlingstiderne i Koncern HR i forbindelse med evt. ansættelsesretlige konsekvenser over for en medarbejder?

- I Koncern HR foretager vi ikke en egentlig registrering af sagsbehandlingstiden, men vi har stort fokus på at behandle sagerne så hurtigt som muligt. Det er ikke min oplevelse, at sagsbehandlingstiden i Koncern HR generelt skulle være langsommelig, men der kan godt være sager, for eksempel på grund af deres kompleksitet, der har en længere sagsbehandlingstid.
- Jeg har stor forståelse for, at hele forløbet i en sag, der kræver inddragelse af Den Uafhængige Politiklagemyndighed, kan opleves som langstrakt. En situation, hvor eksempelvis Politiklagemyndigheden skal gennemføre en efterforskning med videre vil i sig selv betyde et langt forløb. Når sagen er afsluttet i forhold til den strafferetlige del, vil den typisk først efterfølgende blive vurderet og behandlet ansættelsesretligt i henholdsvis kredsen og i Koncern HR. Det betyder, at det samlede forløb bliver meget langt.