Ferieregler

Den særlige feriegodtgørelse: Forstå ændringerne

Med den nye ferielov kommer der også til at ske ændringer for den særlige feriegodtgørelse. Det betyder, at der i år sker en mindre udbetaling af feriegodtgørelsen end tidligere.

Pengesedler

Den særlige feriegodtgørelse for 2019 er udmøntet på lønsedlen for maj 2020.

Overgangen til den nye ferielov  den 1. september 2019 gør, at 1 % af de i alt 1,5 % særlige feriegodtgørelse er blevet indefrosset for perioden den 1. september 2019 til den 31. december 2019.

Der vil derfor også ske ændringer fra 2021. Efter den nye ferielov vil den særlige feriegodtgørelse fremover blive udbetalt to gange om året. Perioden fra den 1. september  til den 31. maj bliver udbetalt sammen med lønnen for maj måned. Særlig feriegodtgørelse for perioden den 1. juni  til den 31. august vil blive udbetalt med lønnen for august måned.

Særlig feriegodtgørelse 2020
På din lønseddel fremgår i år to linjer:
Lønkode ”5030”: 1,5 % (gælder for perioden fra 1. januar 2019 til 31. august 2019).
Lønkode ”5033”: 0,5 % (gælder for perioden fra 1. september 2019 til 31. december 2019).

Den resterende 1 % for perioden fra 1. september 2019 til 31. december 2019 indefryses på en personlig konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond som følge af overgangen til den nye ferielov.

Du kan følge din opsparing på LD Fonde sidst på året i 2020:
ww.ld.dk/lonmodtagernes-feriemidler/.

Særlig feriegodtgørelse 2022 og fremover
Udbetalingstidspunkterne bliver ændret til to gange årligt.

Den særlige feriegodtgørelse udgør 1,5 procent af den ferieberettiget løn.

Udbetalingen er dog opdelt således, at perioden fra den 1. september til den 31. maj (9 måneder) udbetales ultimo maj, mens perioden fra 1. juni til 31. august (3 måneder) udbetales ultimo august.